Savoir-vivre gościa noclegowego


Bez znaczenia czy to kwatery w miejscowości Szamotuły, luksusowy hotel w Poznaniu, czy agroturystyka na wsi – wszędzie obowiązuje savoir-vivre gościa noclegowego. Niestety niektórzy o zasadach tych zapominają, a to źle o nich świadczy. Każdy gość bez wyjątku powinien wykazać się wysoką kulturą osobistą, bo tego wymaga przebywanie w miejscu publicznym.

Czym w ogóle jest savoir-vivre?

Savoir-vivre to nic innego jak zespół zachowań i norm, które obowiązują gości noclegowych. Takie zasady dotyczą też samej obsługi hotelowej, ale najczęściej zapominają o nich ci, którzy z tych usług korzystają. To świadczy o ich kulturze, a właściwie jej braku. Warto więc poznać choć kilka podstawowych zasad, jakich trzeba przestrzegać, zatrzymując się w wybranym obiekcie noclegowym.

Jak powinien się zachowywać gość noclegowy?

Zasad, jakich trzeba przestrzegać, zatrzymując się w wybranym obiekcie noclegowym, jest wiele, ale warto wspomnieć o tych najważniejszych. Oto i one.

Cisza to zasada numer jeden

Cisza nocna obowiązuje nie tylko w hotelach, ale w obiekcie, w którym przebywają też inne osoby; jest ona szczególnie ważna. Tak więc od 22:00 do 6:00 należy jej ściśle przestrzegać. Ważne jest aby nie rozmawiać zbyt głośno, nie słuchać głośnej muzyki i nie organizować hucznych imprez. Szczególnie w wyznaczonych godzinach trzeba zachowywać się w taki sposób, aby nie przeszkadzać pozostałym gościom.

Pokój w należytym porządku

W wielu obiektach noclegowych właściciele do dyspozycji gości przekazują ręczniki, szlafroki, kubki, itd. Choć goście mogą z nich korzystać, nie powinni zabierać ich do domu. Poza tym muszą dbać o porządek w pokoju. Powinni pozostawić go takim, jaki zastali w dniu zameldowania. Pod żadnym pozorem nie wolno niszczyć rzeczy, które znajdują się zarówno w pokoju, jak i na terenie całego obiektu.

Dobre zachowanie w restauracji

W niektórych obiektach noclegowych goście mogą zjeść śniadanie. Często podawane jest ono w formie szwedzkiego stołu. Choć w tej sytuacji mogą jeść, ile tylko dusza zapragnie, nie powinni nakładać na talerz tyle, ile się na nim zmieści, lecz ilość, jaką są w stanie zjeść. Wynika to z marnowania jedzenia, co jest niedopuszczalne. Poza tym nie powinni też zabierać jedzenia do pokoju, robiąc na przykład kanapki na wynos.

Szacunek do pracowników obiektu noclegowego

Kolejna ważna zasada to niewątpliwie szacunek do pracowników.

  • Jeżeli chodzi na przykład o napiwki, wręcza się je bagażowym i pokojówkom. Trzeba natomiast pamiętać o tym, że nie powinny być one zbyt niskie. Jeżeli więc ktoś ma zamiar dać pokojówce czy bagażowemu jakieś „drobniaki” z kieszeni, to niech się lepiej powstrzyma i nic nie daje.
  • Czasem warto napiwkiem obdarzyć także recepcjonistkę, jeżeli na przykład pomogła w jakiejś sprawie.

Oczywiście napiwki nie są obowiązkowe. W końcu nie każdego na nie stać. Aczkolwiek najważniejsze jest to, aby traktować obsługę z szacunkiem, a więc witać się, żegnać, dziękować, uśmiechać. Można prosić, ale nigdy nie rozkazywać, bo to bardzo źle brzmi i źle świadczy o gościu.

Podsumowanie

Powyższe zasady dla wielu osób są całkiem oczywiste. Tylko niektórzy stykają się z nimi po raz pierwszy. Warto jednak pamiętać, że nie trzeba mieć doświadczenia w podróżach i często nocować w hotelach, aby wiedzieć, jak powinno się w nich zachowywać. Właściwie wszędzie, tam gdzie są ludzie, obowiązują praktycznie te same zasady. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko ich sumiennie przestrzegać.

Komunikacja:
MPK, PKP

Wygodny dojazd:
Obwodnica S11

Wifi:
Darmowe Wifi

Sklepy w pobliżu:
Żabka, Biedronka, Dino

Restauracje w pobliżu:
Najbliższa 100 m od obiektu

Herbata i kawa:
Dostępne w naszych kuchniach